lang geleden..... - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Ineke Hart - WaarBenJij.nu lang geleden..... - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Ineke Hart - WaarBenJij.nu

lang geleden.....

Door: AliedenIneke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

08 Mei 2012 | Spanje, Tríacastela

Tjonge, wat gaat de tijd toch snel. We zien nu dat we 19 mei de laatste berichten gestuurd hebben! Maar hier dan het vervolg. We hebben een keer zelf gekookt omdat we pas heel laat konden eten (21:00 uur). Dus bij de supermercato spullen gehaald en een gezonde maaltijd op tafel gezet. Heerlijke linzensoep (alleen jammer dat de linzen voornamelijk aan de magnetronwand terecht zijn gekomen)en een gezonde salade. De volgende dag weer verder gelopen naar Hospital de Orbigo. Veel industrieterrein, dus niet echt een pelgrimsgevoel. Maar ook dat hoort erbij. Mooi wandelweer, zelfs een beetje warm. Onderweg kwamen we weer nederlanders tegen dus gezellig gekletst. Overnacht bij een superleuke herberg waar ze heel veel kunst hadden hangen die gemaakt waren door pelgrims. Ineke meende de vriend van Frank te herkennen in een kunstwerk... 4 canadese vrouwen ontmoet, die constant bezig waren met hun wasje. Ophangen, afhalen, drogen in de droger, opangen, andere plaats, verhangen enz. enz. Lachwekkend gewoon!Op het terras kwamen we een Braziliaan tegen die een gratis consult aan Ineke gaf ivm haar knie en raadde haar aan om te rusten. Dus besloten om de volgende dag met de bus naar Astorga te reizen en daar een dagje door te brengen. Prima idee. Heeft haar goed gedaan. Met de bus was het alleen f...cking koud! We moesten ruim een uur wachten in een tochtig bushokje. We dachten in Astorga een bezoekje te kunnen brengen aan het bisschoppelijk paleis van Gaudi en het chocolademuseum. Jammer dan, alles gesloten op maandag! Wel een paar leuke belgen ontmoet,die daar wonen en die ons de nodige leuke koffie- en eetadresjes konden geven. Ook nog even een manicure gedaan en wat ongewenste haargroei verwijderd bij de plaatstelijke schoonheidsspecialiste/kapster. En weer wat leuke mensen ontmoet (waaronder Greta, die we al een paar weken niet hadden gezien). Samen gegeten en toen slapen in een bakoven van een slaapzaal. Volgende dag weer wandelen naar Rabanal de Camino. Ineke laat vanaf nu haar rugzak vooruitsturen naar het volgend adres. Dat ontlast haar knie enorm. Goede casa rural om te overnachten met hele vriendelijke mensen. En wie zat daar ook weer: Greta. ´'s-middags een leuke middag gehad met de 4 canadese vrouwen (van de wasjes)en 's-avonds naar een Gregoriaanse kerkdienst geweest(ja, ja). Een hele aparte ervaring. Het zat bomvol met pelgrims.Volgende dag tijdens onze wandeling naar Villafrance de Bierzo. Zag Ineke ineens op een steen zitten: Alie Buijs en Ad. Hoe toevallig! Zij waren op de fiets vanaf huis vertrokken en hadden er zo´n, 2200 km opzitten. Pffff. Ook dit is de Camino! Langs het Cruz de Ferro gekomen en onze tijd genomen om de meegenomen stenen weg te leggen met de daarbijbehorende gedachten. Aangekomen in Villanfrance d Bierzo was alles vol. Dus moesten we weer overnachten in een privé herberg, dus 5 x zoveel betalen. Komt omdat de pelgrims tegenwoordig vaak alvast reserveren. Wij willen er nog niet aan, maar misschien moeten we het bijstellen omdat we anders een dief worden van onze portemonnee. Vanaf nu merken we ook dat het drukker wordt. Veel studenten lopen de laatste 200km mee, omdat je dan ook het gewenste stempeltje krijgt voor de studiepunten. Tot nu toe heel warm weer gehad met temperaturen tot 31,5 graden. Dit was in Ponferrada. We waren zeer verbaasd dat we in een toch redelijk grote stad, alleen tapas konden eten tot 21:00 uur en daarna pas dineren (lees: pelgrimsmenu). We hadden echter geen keuze, dus onze tijd maar doorgebracht in een "restaurant" en ons verbaasd over de gewoonte om allerlei rotzooi en pindadoppen gewoon voor de bar op de grond te gooien...Geen gezicht! Na Ponferrada weer op pad na een zeer goede nachtrust, wat goed uitkwam, want we kregen het flink voor onze kiezen. Enorme klimpartijen over oud Romaanse wegen met ongelooflijke keien. Toen kwamen we uiteindelijk bij Harry in La Faba. Fijne ontvangst (dus excuses niet nodig Harry) en goed geslapen. Hele lieve mensen en zeer begaan met de pelgrim. Vandaag opgestaan om 5:45 uur en wederom gestart met flinke klimpartijen en hartstikke koud bij de passage bij O Cebreiro.Maar we hebben het weer overleefd en hoeven nu nog maar 135 km naar Santiago!
Nu zitten we in Tricastela in een tot nu toe slechtste onderkomen. We hebben te snel beslist en zien nu de tekortkomingen. Vies en achterstallig onderhoud. Ik hoop dat Ineke morgen nog leeft, omdat ik vrees dat ik misschien wel door het (boven)bed zal zakken. Wordt vervolgt.....Blijf vooral berichtjes sturen, want we genieten er van!

• 27 Mei 2012 - 20:41

Carla:

Holla amigas,
    Blij weer iets van jullie horen en wederom genoten van jullie avonturen. Als jullie eenmaal thuis nog na willen genieten van spaanse sferen, ga naar Het Veulen in Den Bosch daar worden ook alle pinda doppen op de grond gegooid. Goede beslissing Ineke om je rugzak te laten vervoeren. Neem alle momenten van rust en dan gaan de laatste 135 km ook lukken.
    Wij genieten hier van een prachtig mooi Pinkster weekend dus gen reden om te klagen.
    Groeten vanuit Giersbergen.

• 27 Mei 2012 - 21:03

Marian:

hei, blij weer een verslagje te lezen, jullie zijnnog gezond en lopen verder. Een hele toer, heb op de map gekeken, en na leon wordt het tamelijk bergachtig, maar daar zijn jullie nu waarschijnlijk al aan voorbij. Sterkte voor allebei en ik verheug me op een nieuw reisverhaal.groeten.

• 27 Mei 2012 - 21:31

Hans Happé:

Hoi Alied en Ineke,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen, hopelijk gaat de knie van ineke niet verder opspelen. Idd goede beslissing om tas vooruit te sturen, maar dat kun je aleenals je weet waar je uitkomt. De slaapplaatsen reserveren is dan eigenlijk ook niet meer zo lastig ,
    Nou heel veel wandelplezier en tot horens ziens of lezens.

Gr hans happé

• 27 Mei 2012 - 21:34

Hans En Ellie.:

Hallo stoere pelgrims,

Leuk om jullie verslagen weer te kunnen lezen, sturen jullie een ezel vooruit met de rugzak van Ineke? Of is er een speciale dienst voor? Volgens mij wordt dit jullie laatste week zonder mannen???
    Wel stoer van de mannen dat ze het gered hebben zonder jullie, voor hun ook afzien! (maar dan anders) Nou ze kunnen gaan aftellen tot dat ze jullie weer in hun armen kunnen nemen, wauw! Nog 135 km te gaan, ik heb er alle vertrouwen in dat jullie het gaan redden, meiden toi,toi toi.

Groeten uit zoetermeer.

• 28 Mei 2012 - 05:03

Maltaonline:

Hoi Ineke en vriendin, Dat hebben jullie toch maar even geflikt, zeg! Inmiddels zal er ook een deel van de laatste 135 km er al opzitten en ik hoop zonder knie-/ of andere problemen! En zonder rugzak, dat moet zeker lukken dan. Wat een voldoening als jullie in Santiago aankomen! Heel veel sterkte de laatste kms!!! Veel groetjes uit Malta, Anne-Marie

• 28 Mei 2012 - 05:32

CarolavandenBercken:

Hey Lieve Ineke en Alied, wat een pech met je knie war.
    het lijkt erop dat ik je straks moet gaan masseren ! i.p.v andersom, haha.
    Heel veel succes nog ! Groeten Carola

• 28 Mei 2012 - 07:04

Wilma Venrooij:

Hoi Alied en Ineke,
    Wat een belevenissen en knap hoor zo'n eind al op weg. Dat gaat helemaal goed komen. Gelukkig hebben jullie wat van het mooie weer hierheen gezonden zodat ook wij niet mogen klagen en de Drunense kermis en Jazz in Duke Town enorm boffen dit jaar. Nog heel veel wandelplezier en geniet nog maar even van alles. Heel veel groeten uit Drunen.

• 28 Mei 2012 - 20:33

Mieke Van Berlo:

WOOOOOOOOH, jullie hoeven nog maar 135 km te lopen. Helemaal geweldig.
    Da''s een heel stuk minder als de vierdaagse en die doen jullie met 2 vingers in de neus.
    Ga Zo door meiden.
    Groetjes Mieke

• 29 Mei 2012 - 07:46

Wiebe Van Dis:

Hoi Alied,

Leuk om weer op de hoogte te zijn van je wel en wee :) !

Volgens mij genieten jullie enorm en is het echt een enorme belevenis ! Heel wat anders dan het uitzicht op het GOR; hoewel...............we mogen hier ook niet klagen na een lang Pinkster weekend met mooi weer.

Deze week werk ik maar één dagje en vanaf morgen voorbereiden op de bruiloft van mijn nichtje waar Anne en ik dus ceremoniemeester zijn.

Maar ik zal je niet langer vermoeien met mijn prietpraat; zal jou een zorg zijn daar in het mooie Spanje.

Geniet lekker verder !!!!

Groetjes,

Wiebe

• 29 Mei 2012 - 09:23

Marlies:

Hallo Stoere meiden,
    Schitterend om jullie verhalen te lezen. René leest uiteraard mee en die dacht dat jullie zometeen geen wandelschoenen meer kunnen zien. Ik weet wel beter met de vierdaagse in het verschiet. Bedankt voor het opsturen van het heerlijke zonnetje, dames, het is jullie alsnog gelukt om wat zonneschijn deze kant uit te sturen. Wat jammer dat jij zo'n last hebt van jouw knie Ineke! Ik hoop dat jij het volhoudt tot aan het einde. Jij bent al zover gekomen. Ik heb jullie verhalen nog een keer allemaal doorgelezen en zou toch graag de vertaling van die mooie verwensing onderaan bij "een week onderweg" willen horen. Tot de volgende keer! Liefs, René en Marlies

• 29 Mei 2012 - 09:54

Annemarie En Frank:

Hallo dames!

klinkt bijzonder allemaal. zo lang je maar lol hebt zullen we zeggen haha.
    dus nog 135 km en daarna nog 100 km naar t strand, hebben we dat goed begrepen?

nou muchos plezieros en muchos besos!

annemarie en frank

• 29 Mei 2012 - 10:39

Piet (SU):

Hallo Alied,

Hier dan een berichtje van je "oud" collega's van OM.
    Net als bij jullie gebeurt er hier van alles, maar we slaan ons er doorheen want je weet het leven van een "planner" gaat niet over geplaveide wegen maar lijkt op een pelgrimage naar Santiago de Compostela.

Leuk om te lezen en te zien hoe jullie reis verloopt.
    We kijken dan ook iedere keer weer uit naar jullie verslag; wat straks zeker een bestseller zal worden.
    Het gaat jullie goed!
    Sterkte met de laatste loodjes en hou je haaks.

Een "zoete" groet van het CK

• 29 Mei 2012 - 13:43

Lia :

Mijn dappere wandelvriendinnen hoeven nog maar 135 km. Geweldig hoor!!
    Zojuist ben ik zelf terug uit Lagos en heerlijk jullie verslag te lezen. Minder dat Ineke last van haar knie heeft, maar gelukkig weet ze daar goed mee om te gaan.
    Blijf vooral genieten en op tijd met de beentjes ophoog en zonodig 'n pilske om de spieren te ontspannen.Want wie geeft ons deze raad ook alweer met de vierdaagse? :-) Juist Ineke ja.....
    Nou meiden........ ik mis jullie. zet 'n op en toi toi toi met die laatste 100...
    Tot gauw.

• 29 Mei 2012 - 15:46

Janny:

Hallo Ineke en Alied,

Op dit moment zullen jullie minder dan 100 km te gaan hebben?
    Wat een bere eind hebben jullie al afgelegd.Is wel doorzettingsvermogen
    voor nodig en dat hebben jullie!!! Einde van de rit nog paar daagjes
    relaxen?? ben bang dat jullie niet meer te stoppen zijn haha...
    nog heel veel verdere wandelplezier.
    groetjes
    Janny

• 29 Mei 2012 - 18:04

Marga En Hans:

Wel, wel, wel en wat is er tegen tapas???? Hahahaha. Wij hebben een dagje uitpakken en opruimen achter de rug en zou best wel wat tapas lusten. Hans is nu pizza halen, want in de keuken staan, daar had ik geen zin meer in.
    Gelukkig dat de knie van Ineke nog steeds mee wil werken en wat een goed idee om de rugtas door te sturen. Hoop dat het gauw beter gaat, want je knieen heb je nodig. Ennuh.... wat die pindoppen betreft.... in Den Bosch is ook een cafe die dat doet. Als er dan pils of andere drank op de grond word gemorst, wordt het meeste door de doppen "opgezogen" en hoeven ze niet zo veel schoon te maken. Misschien is dat ook een reden voor dat restaurant???
    Enfin... nog 'maar' 135 km. Ahum.... Nog maar zeggen jullie. Veel sterkte weer en houd de moed erin. Wij blijven jullie volgen.
    Dikke kus voor de heldinnen.