Lang geleden - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Ineke Hart - WaarBenJij.nu Lang geleden - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Ineke Hart - WaarBenJij.nu

Lang geleden

Door: AliedenIneke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

29 Mei 2012 | Spanje, Tríacastela

Tjonge, wat gaat de tijd toch snel. We zien nu dat we 19 mei de laatste berichten gestuurd hebben! Maar hier dan het vervolg. We hebben een keer zelf gekookt omdat we pas heel laat konden eten (21:00 uur). Dus bij de supermercato spullen gehaald en een gezonde maaltijd op tafel gezet. Heerlijke linzensoep (alleen jammer dat de linzen voornamelijk aan de magnetronwand terecht zijn gekomen)en een gezonde salade. De volgende dag weer verder gelopen naar Hospital de Orbigo. Veel industrieterrein, dus niet echt een pelgrimsgevoel. Maar ook dat hoort erbij. Mooi wandelweer, zelfs een beetje warm. Onderweg kwamen we weer nederlanders tegen dus gezellig gekletst. Overnacht bij een superleuke herberg waar ze heel veel kunst hadden hangen die gemaakt waren door pelgrims. Ineke meende de vriend van Frank te herkennen in een kunstwerk... 4 canadese vrouwen ontmoet, die constant bezig waren met hun wasje. Ophangen, afhalen, drogen in de droger, opangen, andere plaats, verhangen enz. enz. Lachwekkend gewoon!Op het terras kwamen we een Braziliaan tegen die een gratis consult aan Ineke gaf ivm haar knie en raadde haar aan om te rusten. Dus besloten om de volgende dag met de bus naar Astorga te reizen en daar een dagje door te brengen. Prima idee. Heeft haar goed gedaan. Met de bus was het alleen f...cking koud! We moesten ruim een uur wachten in een tochtig bushokje. We dachten in Astorga een bezoekje te kunnen brengen aan het bisschoppelijk paleis van Gaudi en het chocolademuseum. Jammer dan, alles gesloten op maandag! Wel een paar leuke belgen ontmoet,die daar wonen en die ons de nodige leuke koffie- en eetadresjes konden geven. Ook nog even een manicure gedaan en wat ongewenste haargroei verwijderd bij de plaatstelijke schoonheidsspecialiste/kapster. En weer wat leuke mensen ontmoet (waaronder Greta, die we al een paar weken niet hadden gezien). Samen gegeten en toen slapen in een bakoven van een slaapzaal. Volgende dag weer wandelen naar Rabanal de Camino. Ineke laat vanaf nu haar rugzak vooruitsturen naar het volgend adres. Dat ontlast haar knie enorm. Goede casa rural om te overnachten met hele vriendelijke mensen. En wie zat daar ook weer: Greta. ´'s-middags een leuke middag gehad met de 4 canadese vrouwen (van de wasjes)en 's-avonds naar een Gregoriaanse kerkdienst geweest(ja, ja). Een hele aparte ervaring. Het zat bomvol met pelgrims.Volgende dag tijdens onze wandeling naar Villafrance de Bierzo. Zag Ineke ineens op een steen zitten: Alie Buijs en Ad. Hoe toevallig! Zij waren op de fiets vanaf huis vertrokken en hadden er zo´n, 2200 km opzitten. Pffff. Ook dit is de Camino! Langs het Cruz de Ferro gekomen en onze tijd genomen om de meegenomen stenen weg te leggen met de daarbijbehorende gedachten. Aangekomen in Villanfrance d Bierzo was alles vol. Dus moesten we weer overnachten in een privé herberg, dus 5 x zoveel betalen. Komt omdat de pelgrims tegenwoordig vaak alvast reserveren. Wij willen er nog niet aan, maar misschien moeten we het bijstellen omdat we anders een dief worden van onze portemonnee. Vanaf nu merken we ook dat het drukker wordt. Veel studenten lopen de laatste 200km mee, omdat je dan ook het gewenste stempeltje krijgt voor de studiepunten. Tot nu toe heel warm weer gehad met temperaturen tot 31,5 graden. Dit was in Ponferrada. We waren zeer verbaasd dat we in een toch redelijk grote stad, alleen tapas konden eten tot 21:00 uur en daarna pas dineren (lees: pelgrimsmenu). We hadden echter geen keuze, dus onze tijd maar doorgebracht in een "restaurant" en ons verbaasd over de gewoonte om allerlei rotzooi en pindadoppen gewoon voor de bar op de grond te gooien...Geen gezicht! Na Ponferrada weer op pad na een zeer goede nachtrust, wat goed uitkwam, want we kregen het flink voor onze kiezen. Enorme klimpartijen over oud Romaanse wegen met ongelooflijke keien. Toen kwamen we uiteindelijk bij Harry in La Faba. Fijne ontvangst (dus excuses niet nodig Harry) en goed geslapen. Hele lieve mensen en zeer begaan met de pelgrim. Vandaag opgestaan om 5:45 uur en wederom gestart met flinke klimpartijen en hartstikke koud bij de passage bij O Cebreiro.Maar we hebben het weer overleefd en hoeven nu nog maar 135 km naar Santiago!
Nu zitten we in Tricastela in een tot nu toe slechtste onderkomen. We hebben te snel beslist en zien nu de tekortkomingen. Vies en achterstallig onderhoud. Ik hoop dat Ineke morgen nog leeft, omdat ik vrees dat ik misschien wel door het (boven)bed zal zakken. Wordt vervolgt.....Blijf vooral berichtjes sturen, want we genieten er van!

• 29 Mei 2012 - 17:52

Lies Van Bree:

Hallo allebei, Jullie maken het mee hoor! Prachtig wat een verschillende verhalen. Goed eten, slecht eten, geen eten...Koud weer, heet, bloedheet, regen en sneeuw. Het wordt nooit vervelend denk ik. Het lijkt me geweldig om ooit ook zoiets te doen. Bij ons ook alles prima. Eindelijk een paar dagen zomer gehad. Martin en ik hebben een hele mooie route gelopen in Montferland. Het trainen voor de 4daagse gaat goed. Wij krijgen het weekend druk bezoek. 14 volwassenen en 12 kinderen allemaal onder de 4 jaar. Tja, Lonneke en Juriaan vieren hun verjaardagen bij ons en hebben hun vrienden gevraagd naar Vlijmen te komen. En dat zijn bijna allemaal jonge ouders. Dus bid met mij mee dat de zon schijnt, dan kunnen we de tuin in. Ineke, ik vind het zo jammer voor je. Je houdt je vast stoer, maar het is gewoon bar vervelend als je pijn hebt. Dan kun je toch minder genieten. Goed dat die service er is om je rugzak te vervoeren. Daag allebei, veel liefs uit Holland!

• 29 Mei 2012 - 18:17

Valery Kolk:

Tjonge wat een avonturen maken jullie mee. Hier alles ok. Luuk heeft nog steehevige pijnen van de gordelroos en we zijn dan ook niet bij mam langs kunnen gaan. Wel vaak gebeld. Natuurlijk ligt de telefoon er regelmatig naast. Dan het tehuis bellen en ze zegt dan dat hij er helemaal niet naast lag. Moe word je ervan. We zullen kijken of we wat aan het snoer van de telefoon kunnen doen want die kringelt zo in elkaar dat de telefoon vaak van het tafeltje valt en dan legt ze hem er naast. Haar ogen zijn ook niet meer je dat. We genieten van ons huis, het weer hier en het uitzicht. De Vaat is een openbaar zwembad in de zomer zoveel kinderen komen ernaartoe. Leuk, maar soms wel wat luidruchtig. Ik hoop dat het jullie die laatste kilometers ook voor de wind gaat en nog een paar nachtjes slapen en dan komt Henk gezellig langs. Kus van Valery en Luuk

• 29 Mei 2012 - 19:31

Lia :

Wat een dappere wandelvriendinnen heb ik.......Geweldig dat jullie al zo ver zijn!
    Wat vervelend voor Ineke dat ze last heeft van haar knie, maar gelukkig gaat ze hier verstandig mee om. En gewoon je beentjes op tijd omhoog en ontspannen met een pilske... want wie geeft ons altijd van die goede raad bij de 4 daagse? Ja .....dat is Ineke.......:-)Was het hiermee maar mee opgelost..... Nou meid sterkte ermee.
    Ik ben zojuist terug uit Portugal. In Lagos hebben we een fijne week gehad. Alied die heb jij nog tegoed in september. Het was inderdaad een perfecte locatie.
    a.s. zaterdag gaan we 'n tocht van 38 km lopen.Van de Roestelberg richting Breda. CArla heeft deze route uitgezet en Huub pikt ons op in de omgeving van Breda.
    Nou meiden, zet 'n op die laatste 100 km..... op tijd rusten ..enne vooral genieten war! En Ineke heel veel sterkte met je knie.
    Ik mis jullie.
    groetjes vanuit Heusden
    I

• 29 Mei 2012 - 19:50

Albert:

aliedenineke ik ben blij,dat ik weer iets kan lezen waar jullie zijn ineke zet hem op ,
    als je in sarria bent is het nog maar 100 km even een tip ik heb geslapen in hotel villa de sarria.
    maar dat laat ik helemaal aan jullie over geniet er nog van bon camino

gr albert en tonnie

• 29 Mei 2012 - 20:01

Henk,rhodos En Guus:

Hallo stoere dames Weer een gezellig verslag uitr Baskenland.
    Ineke, ik hoorde van Alied dat je knie niet erger wordt maar stabiliseert. Gelukkig wat het zal wel heeeeeeeeeel erg balen zijn als je niet verder kan. Maar Ineke, jouw kennende ga je op de knieen over de finish. Zo ken ik je namelijk, een echter doorzetster. Doe het maar rustig aan met de knie. Jullie hebben de laatste dagen weer veel meegemaakt. Lijkt mij wel leuk die 4 Canadese dames. Hebben ze leuke verhalen verteld. Wel toevallig om Alie en Ad Buijs tegen te komen.Zo zie je maar de wereld is klein.
    Met ons drieen gaat het goed. Een beetje klussen thuis en veel wandelen met Guus. Ik mis je natuurlijk wel. Is toch wel erg lang 6 weken alleen. Maaaaaar dat gaat over enkele dagen veranderen. Dan komen we jouw kant uit. Ik zie er naar uit en dit bgeldt ook voor Hennie. Hij is gisteren nog gezellig even op de koffie geweest en is druk bezig met onze tickets. Karen en Lyan komen donderdag bij mij eten. Wij vetrekken aanstaande vrijdag om 10.50 uur vanaf Eindhoven .
    Nou meiden, tot vrijdag, loopse en wees lief voor elkaar. Kusje XXXXXX

• 29 Mei 2012 - 21:03

Janny:

janny
    5 uur geleden

Hallo Ineke en Alied,

Op dit moment zullen jullie minder dan 100 km te gaan hebben?
    Wat een bere eind hebben jullie al afgelegd.Is wel doorzettingsvermogen
    voor nodig en dat hebben jullie!!! Einde van de rit nog paar daagjes
    relaxen?? ben bang dat jullie niet meer te stoppen zijn haha...
    nog heel veel verdere wandelplezier.
    groetjes
    Janny

• 29 Mei 2012 - 21:17

Karen:

Hoi mama en Ineke,

Wat een mooie verhalen allemaal, wat maken jullie leuke dingen mee. Dit zal echt echt een reis worden om nooit meer te vergeten. Ineke, echt super fijn dat het wat beter gaat met je knie, ik weet zeker dat jullie samen het eindpunt gaan halen...
    Ik heb net weer wat foto's op jullie site gezet, dus iedereen kan weer genieten van al het moois waar jullie allemaal langskomen.. :-).
    Hier in NL alles zijn gangetje, Pinksterweekend was heerlijk, het weer was super. Helaas is dat eind deze week weer over en komen er een paar dagen van kouder en natter weer aan. Maar verwacht dat het later wel weer beter word, de plantjes en natuur hebben het nu zeker nodig dus zo erg is het allemaal niet.
    Donderdag ga ik gezellig bij papa eten samen met Ly aangezien hij vrijdagochtend ook richting Spanje gaat vertrekken....Nog anderhalve week en dan is jullie hele avontuur alweer ten einde. Al met al toch best snel gegaan, maar lieve mama, ik ben echt wel superblij als ik je weer zie hoor...;-)
    Heeeeeeeeeeeeeeel veel succes nog met de laatste loodjes en zet m op.

Kus Karen

• 29 Mei 2012 - 22:26

Annette Vrijhoeven:

Ineke en Alied,

De laatste loodjes (die zijn het zwaarst) maar hou vol!! Jullie redden het, dat weet ik zeker (ondanks die knie van Ineke) nog 135 km, die overbruggen jullie ook nog wel, maar wel even wat beter zoeken naar jullie onderkomen!!! De motoren zullen ondertussen al in Portugal zijn! Ad en Hennie zijn er klaar voor, gaan jullie opvangen bij de finish, maar ondertussen ook wat toertochtjes maken!! Even ontspannen en genieten van hun Harley, dit zal ze allebei goed doen denk ik!!
    Toi toi toi, zet hem op en maak dat jullie die laatste kilometers volbrengen!!!!
    heel veel groetjes,
    Annette

• 01 Juni 2012 - 15:03

Anita En Peter:

Hoi Alied en Ineke,

Tja dat was lang geleden maar dan is het des te leuker om weer iets van jullie te kunnen lezen. Ondertussen hebben wij toch 'jullie' reis kunnen volgen op de TV bij RKK. Zij hebben twee zondagen later op de avond uitzendingen gehad over El Camino en daar zag ik diverse beelden van plaatsen aar jullie geweest zijn en die jullie op de foto hadden gezet. Heel herkenbaar waar jullie mee bezig zijn. Jullie hebben gelukkig vandaag gezelschap gekregen begrijpen we dus dat wordt nog veel gezelliger wandelen en veel bijpraten. Succes verder met jullie tocht geniet nog van de laatste wandellootjes. gr. Anita en Peter

• 01 Juni 2012 - 20:35

Susanne:

Hoi,
    Wat n verhalen iedere x , maar goed dat jullie t samen beleven anders zou je zo wat kunnen vergeten. Prachtige ervaing om samen nog veel over na te praten. Ik heb stefano vanmiddag weer thuis gekregen van zijn super leuke kamp van groep 8 ...hij is ook helemaal op. Van dinsdag tot vrijdag, iedere nacht rond 2 uur naar bed en vroeg opstaan druk programma en weer 25 km terug fietsen. Maandag ga ik weer ns kijken hoe henny het stelt alleen thuis, de vorige x zag t prima uit :)
    Succes met de laatste loodjes en veel plezier nog.
    Groetjes susanne

• 01 Juni 2012 - 21:35

Marian:

Hoi dames
    Gelukkig gaat het beter met je knie Ineke. Volhouden hoor.Is Alied nu je mentalcoach ?Weer genoten van jullie verhaal.
    Hier in Hollanda wordt ook getraind voor DE 4 DAAGSE . A.s zaterdag n tocht van misschien wel 45 km op het programma Dit is incl. verkeerd lopen want de route is ong 39 km volgens Carla. Het is het Hertogenpad. Moet mooi zijn. Nog n DAKdame mee want ook zij moet trainen voor ons DAKdames- weekend als we het Pelgrimspad in Nederland weer verder gaan volgen. Ja wij doen daar jaren over.!!!
    Verschil moet er zijn.
    Nog heel veel wandelplezier en.....Wanneer komt jullie boek uit ?
    Groetjes

Groetjes.

• 02 Juni 2012 - 11:06

Jaap Berkhout:

Hallo Wandel dames nog even volhouden en jullie hebben je einddoel bereikt van deze wonderschone tocht. Jullie hebben veel plezier gehad en veel vriendschap opgedaan. Als deze Wandeltocht voorbij is gaat het besef pas komen wat voor biezondere prestatie dit was. Heel het verdere leven zal je daar aan terug denken.Geniet er met volle teugen van Met vriendelijke Groeten van Tieny en Jaap Berkhout

• 02 Juni 2012 - 19:54

Arlette:

Hey ladies,

De laatste loodjes.....
    Nog even genieten van al het moois om jullie heen en die laatste kilometers tikken jullie ook nog wel weg.
    Ineke sterkte met je knie (bikkel!!!).

Lieve groet van Arlette

• 04 Juni 2012 - 22:06

Rien En Annette:

Hallo Ineke en Alied,

Waar zijn jullie nu? Hebben we een verslag gemist? Of moeten we wachten op het boek dat jullie gaan uitgeven? Het zijn allemaal mooie verhalen, die vast nog mooier worden als jullie er echt voor kunnen gaan zitten.
    Als jullie nog onderweg zijn, dan wensen wij jullie sterkte met de laatste kilometers en een 'zalige' aankomst in Santiago. Dat verhaal willen we graag van jullie horen.

Groetjes en veel rust voor de voetjes.

• 05 Juni 2012 - 19:48

Gonny:

zijn jullie nu nog een beetje aan het vankantie vieren met z'n vieren!
    geniet
    en tot snel