Finishing touch - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ineke Hart - WaarBenJij.nu Finishing touch - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ineke Hart - WaarBenJij.nu

Finishing touch

Door: AliedenIneke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

07 Juni 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Na onze "slechte" ervaring zijn we, op aanraden van een medepelgrim, de alternatieve route gaan volgen naar Sarria. Inderdaad een prachtige route met fantastische natuur en eeuwenoude dorpjes. Bijna niemand tegengekomen onderweg, maar helaas ook gaan barretjes. Dus de voorraad die we altijd bij ons hebben maar aangesproken: yoghurt, biscuitjes, banaan, nootjes. Ongeveer halverwege kwamen we in Samos met zijn prachtige burcht. Geluncht en weer verder naar Sarria. In één van de dorpjes onderweg kwamen we een pad af en zien een mooi kerkje met.....het wasgoed van de pastoor potsierlijk er boven hangen! Geen gezicht...In Sarria weer een heerlijk onderkomen met zelfs een rozentuin en ´s-avonds muziek en een plaatselijk likeurtje. Volgende dag naar Portomarin. Mooie route, maar alweer: veel klimwerk! Bij binnenkomst van het dorp moesten we over een hele enge brug. We moesten op het randje lopen (wel met leuning) maar keken zo de diepte in! Daar aangekomen een prima albergue met zelfs een eigen terras en superleuke "buurtjes" uit Zweden en Denemarken. De vrouw van de herbergier deed zelfs onze was. Typisch dat je iedere keer weer leuke mensen tegenkomt. We waren "ons" groepje een beetje kwijtgeraakt omdat we een ander ritme hadden, en nu weer allemaal nieuwe gezichten en verhalen. Volgende dag naar Palas de Rei. Waanzinnig warm (boven de 30 graden)en daardoor heel vroeg vertrokken, zodat we op tijd binnen zouden zijn (zo rond een uur of twee).De volgende dag zagen we voor de eerste keer een op poten staand, smal, huisje. Bleek te worden gebruikt om mais te drogen. Later had zowat iedereen er een in de tuin, maar dat wisten we natuurlijk toen nog niet. Aan een leuk Engels stel hadden we uitgelegd dat dit voor mais gebruikt werd. Maar mais klinkt in het engels als muizen en ze hebben zich de hele dag afgevraagd hoe dat nou toch zou werken! Later hebben we het ze nog uitgelegd wat wel heel komisch was. Ook hebben we nu kilometer 100 gepasseerd (nog 100 km te gaan). Toch weer een echte mijlpaal. Vervolgens naar Ribadiso. Veel Eucalyptus bomen onderweg, dus heerlijke luchten! De natuur is gewoon geweldig. Onderweg nog lekker wat kersen gekocht en na afloop ondekten we de Clara. Bier met een scheutje lemon. Mmmmmm.... Onderweg nog een Belgische opgepikt die zeer weinig zelfvertrouwen had en die we dus maar aan het handje mee hebben genomen naar ons volgend onderkomen. Een 3-persoonskamer, dus lekker luxe. Volgende dag wilden we weer vroeg starten, maar zij wilde nog wat blijven liggen (de Belgische). Muisstil de kamer verlaten, en ja hoor, Ineke laat haar stokken binnen liggen. Dus de hele straat wakker geblèrd, maar Ingrid niet natuurlijk. Dus die van mij maar afgestaan ivm haar knie. Ook weer opgelost. Later werden de stokken gelukkig keurig bij de rugzak afgeleverd. En toen.....de laatste etappe! Santiago, here we come!. We hadden inmiddels van onze mannen gehoord dat ze gearriveerd waren, dus wel een beetje spannend hoor. Helaas een beetje regen, maar dat mag de pret niet drukken. Zo rond een uurtje of elf aangekomen in Santiago. Ongelooflijk! De tocht zit er op. Toch een emotioneel moment. We zagen heel veel medepelgrims, ook die we weken niet hadden gezien. Maar niet onze mannen. Besloten om toch naar "de dienst" in de kathedraal te gaan, omdat dat een bijzonderheid is. Wordt er met een wierrookvat gezwaaid van de ene naar de andere kant van de kerk. Niet normaal, zo hoog. Mooi gezang ook erbij. En ineens stonden onze mannen daar ook! Met bloemen! Na de dienst onze welverdiende stempel en diploma gehaald en veel bijgepraat.
Na onze nacht in het hotel (het eerste in zes weken) de volgende dag richting Muxia gelopen (we moeten tenslotte een beetje afkicken). Henk liep mee en Hennie en Ad gingen met de Harley rijden. Gezien de te korte tijd moesten we halverwege de bus nemen naar Muxia. Daar aangekomen een herberg gezocht, geen herbergier te bekennen, dus ons bedje maar vast opgemaakt, en lekker gedoucht en de kleren opgehangen. Toen we wilden gaan slapen kwam de herbergier opdagen en zette ons zonder pardon de herberg uit! We waren in eerste instantie helemaal verbolgen. Maar de regels waren: met de bus komen - geen onderkomen. Hoezoe??? We hebben 900 km gelopen! Hij vond het zelf ook heel vervelend, maar regels zijn regels en hij heeft toen een taxi geregeld naar het dichtsbijzijnde hotel met 2 schatten van eigenaars. Uiteindelijk waren we veel beter af! Volgende dag echt de laatste etappe en de echte afsluiting van onze Camino: Fisterre. Lange etappe (zo'n 31 km) en warm weer. Maar prachtige tocht en laat in de middag aangekomen.Maar dan denk je dat je er bent, ja hoor, weer het venijn in de staart! Zo'n 2 km naar boven klimmen om je schoenen te kunnen verbranden. Hebben wij niet gedaan hoor, we hebben ze nog nodig! Daarna besloten om weer met de bus terug te gaan naar Santiago en 's-avonds om 11:00 uur weer gearriveerd. Bij elkaar zo´n slordige 40 km gewandeld, dus een goede afsluiter.
Op dit moment zitten we in Porto en morgen vertrekken we weer richting Nederland. We hebben het ontzettend naar ons zin gehad, we hebben er veel van geleerd (ieder zijn eigen Camino, laat iedereen in zijn waarde, niet te snel mensen beoordelen, en vooral dat alles een reden heeft en dat er een oplossing komt als dat nodig is). Er zijn nog veel meer dingen te vertellen, maar dat zou niet allemaal op de weblog passen, dus we willen het hier bij laten. Mensen, heel hartelijk dank voor jullie support, we hebben er van genoten en het is een fijn gevoel dat er zoveel mensen geinteresseerd zijn geweest in onze Camino! Lieve groetjes van Ineke en Alied

• 07 Juni 2012 - 22:28

Maurice En José:

Dames,

Vanuit Curacao wil ik jullie melden dat we trots op jullie prestatie zijn.
    Ook wij hebben genoten van jullie uitgebreide verhalen en belevenissen.
    Een ervaring om nooit te vergeten,GEFELICITEERD!

En nu snel naar huis,terug naar jullie Kerels!!

Zonnige groeten,
    José&Maurice

• 08 Juni 2012 - 05:16

Carolavandenbercken:

Nou......tot van de week dan maar !

• 08 Juni 2012 - 06:07

Hennie En Eus:

We hebben met heel veel plezier en bewondering jullie verslagen gevolgd. Wat moet dit een ongelooflijke reis zijn geweest. Hebben er echt respect voor. Dat wordt straks weer enorm afkicken. Geniet nog van de laatste dag. Gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat.

• 08 Juni 2012 - 06:22

Maltaonline:

Hoi Ineke en vriendin, gefeliciteerd met het behaalde resultaat!!! Voorlopig zal ik je niet ontmoeten, Ineke..... Ik wens je het allerbeste en heel veel groeten, Anne-Marie

• 08 Juni 2012 - 06:36

Helen:

Hoi Alied en Ineke,

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep, ik vind het echt een geweldige prestatie! Het lijkt mij een belevenis waar je nog heel lang op kan teren, ook als je weer in het normale dagelijkse ritme belandt. Nog bedankt voor de uitgebreide reisverslagen, ik heb ze met veel plezier gelezen.

Groetjes van Helen

• 08 Juni 2012 - 07:04

Marga (en Hans Kanis:

Lieve, lieve heldinnen. Van Harte Gefeliciteerd met jullie persoonlijke overwinning. Wij hebben ook genoten van jullie verhalen en keken er naar uit. We zijn blij dat het achter de rug is met betrekkelijk weinig problemen. En we zijn trots op onze Nederlandse vriendin(nen) die het toch maar weer geflikt hebben. Geniet maar van alle aandacht die jullie krijgen en geef de mannen maar een knuffel van mij. Helaas zien we elkaar pas over enkele maanden, maar we komen dan gauw langs om de eventuele foto's te zien en restverhalen te horen.
    Kusssss.

• 08 Juni 2012 - 08:32

Valery Kolk:

Hi Alied en Henk, prachtige verhalen. Knap hoor en dat het ook gelukt is!!! Wij zijn woensdag naar mam geweest. Alles nog steeds goed daar. Ze zat bij de kapper. Hoop jullie weer gauw te zien.
    groetjes
    Valery

• 08 Juni 2012 - 09:12

Lia :

Wouw.................Van Harte Gefeliciteerd!! Wat een heldinnen.
    Ik heb genoten van jullie verslagen en was af en toe een beetje jaloers er zelf niet bij te zijn. Maar wat in t vat zit ..........
    Ik hoop jullie weer snel te zien want zo te lezen hebben jullie nog heel wat te vertellen.
    Tot gauw!
    Liefs Lia

• 08 Juni 2012 - 09:24

Jaap Berkhout:

Hallo Dames Dit was het dan een Wonderschone belefenis die Jullie mee hebben gemaakt alle lof voor deze prestatie Geniet er heel jullie verdere leven van Vele Groeten van Tieny en Jaap Berkhout

• 08 Juni 2012 - 17:15

Anita En Peter:

Hoi Ineke en Allied, Proficiat, jullie hebben het gehaald!. Groot gelijk dat jullie je schoenen niet hebben verbrand, de vier daagse wacht toch weer binnenkort (of niet dan?). Alle gekheid op een stokje het is een geweldige prestatie met heel veel mooie verhalen. Komende zomer (wanneer komt die??????) zullen we wel eens naar de verhalen komen luisteren Allied.
    Fijne terugreis en weer lekker naar je eigen bed. Heerlijk!!!!!

gr.

John en Mieke

• 08 Juni 2012 - 19:06

Marian Drunen:

Hoi Alied en Ineke
    Van Harte Gefeliciteerd met jullie knappe prestatie.Geef jezelf een schouderklopje.
    Je mag trots zijn. Genoten van jullie verhalen.
    Wel thuis en tot ziens bij de Nederlandse kilometers.
    Groetjes

• 09 Juni 2012 - 09:26

Paul, Brenda, Ismay:

Respect dames!
    Super mooie foto's en een onvergetelijke ervaring rijker! Waarschijnlijk zijn jullie nu weer net thuis aangekomen en hebben jullie een goede thuisreis gehad.
    Welkom thuis!

Groeten Paul Brenda en Ismay Hooijmans

• 09 Juni 2012 - 10:03

Albert:

hallo alied en ineke proficiat met het behalen van jullie geweldige camino.
    ik weet wat het is om voor de katredaal te staan kippevel.
    ikweet zeker dat jullie er van genoten hebben ,misschien heb je onderweg
    waar ben ik aan begonnen,maar broeder fons zou zeggen je krijgt
    geen meter cadeau.
    ik wens jullie nog vele gezonde jaren en je zult ervaren dat je er nog veel over zal hebben.

gr albert en tonnie

• 09 Juni 2012 - 11:20

Carla:

Holla amigas,
    Geweldig, gefeliciteerd !!!
    Wat hadden jullie iederekeer weer een prachtig verhaal, ik heb er van genoten.
    Ik hoop jullie snel te zien om de rest van de verhalen te horen.
    Haste luego.
    Groeten, Carla

• 10 Juni 2012 - 20:06

Wilma Venrooij:

Wat een prestatie en wat hebben we genoten van jullie verslagen. Helaas hebben we de laatste dagen niet kunnen reageren. Willemijn heeft afgelopen donderdag een dochter gekregen Silke en dat heeft ons in Groningen gehouden. Al met al jullie in ieder geval gefeliciteerd dat je het gehaald hebt en dat jullie een prachtige ervaring rijker zijn dat is wel zeker.

• 11 Juni 2012 - 18:53

Marja Van Doleweerd:

Net terug van een korte vakantie jullie laatste verslag gelezen.
    Dames van harte gefeliciteerd ,een geweldige prestatie.
    Het was erg leuk om deze reis via dit blog met jullie te mogen beleven.
    Groetjes Marja.

• 12 Juni 2012 - 13:07

Janny:

Ineke en Alied hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel SANTIAGO!!
    echt surper goed en een belevenis om nooit te vergeten!!
    Nu fijn nagenieten van jullie foto's en de herinneringen aan deze prestatie!!
    groetjes
    janny